Megtiszteltetés számomra, hogy megkértek, nyissam meg Illés kiállítását, különösen ebben az Art Brut galériában. Munkája számos olyan minőséget tartalmaz, amelyet az art brut-ért rajongó modern művészek, például Kandinsky, Picasso, Klee, és mások is megcéloztak maguknak, mint elérendő célt. Vonalak és formák tökéletes használata. Illés mindennapjai során készített rajzai többszörösen betöltenék e tér falait a plafontól a padlóig. A budaörsi Illyés Művészeti Szakképzés Kerámiaműves OKJ Képzésén folytatott tanulmányai során új médiákkal ismerkedett meg: a porcelánnal, a betonnal, a mozaikkal. Korábbi tudásának új anyagokban való felhasználását, alkalmazását prezentálja ez a kiállítás.
Rövid útmutatás a tárlathoz: az emeleten láthatók Illés első próbálkozásai a porcelán festésével és dombormű faragással. Emellett láthatóak a Passió vázlatai és a városok témájában készült különböző rajzai, melyek motívumai aztán a porcelánból, az agyagból és a betonból készült munkákon is megjelennek.
Mögöttem A Passió mely vésett és mázalatti kobalttal festett porcelán domborművekből készült, szigetelőlemezre lett applikálva, mely nemesvakolat és üvegmozaik borítást hordoz.
A másik falon a Tájkép és a Városkép, égetett agyag domborművek, melyek nedves agyag negatív formába kerültek, üvegmozaikkal kombinálva, s így lettek betonnal kiöntve.
Konzulensi feladatom annyi volt, hogy végigvezessem Illést a technikai kérdések megoldásán az új anyagok használata során. A vonalak és formák, azaz a kreatív teljesítmény létrehozásában nem volt szüksége asszisztenciára, mind az alapötlet, mind a művészi kivitelezés az ő teljesen egyéni munkája.
Együttműködésünk kezdetén az agyag felszínének megmunkálásával foglalkoztunk (vésés, és festés) Illés rajzaiból kiinduló témákat választván a munka tárgyaként. Hamarosan felfedeztük, hogy mindketten lelkesedünk a képregényekért, így a folytatódott a munka egyszerű kis csempékkel, melyek képregény-kockákká alakultak, s egyedileg vagy sorolva is olvasható jelentéssel bírnak. A következő lépésben nagyobb csempék készültek, 3 csempéből álló sorozatok, melyek egyúttal a legegyszerűbb képregénysorok hagyományát követik. Az égetés után nedves agyagba nyomtuk a felszínüket, mellettük a felület üvegmozaikkal lett kirakva, s végül betonnal lett kiöntve az egész. Ennek a technikának az eredményei: a Tájkép és a Városkép.
A szakvizsga munka alapötlete volt, hogy készüljenek vésett, kobalttal máz alatt festett porcelán burkolólapok. Illés két fajta témával is előállt a munkához, fontos volt, számára hogy ezek a csempék képregényként is olvashatóak legyenek. A két alapötletből végül a Passiót választottuk, mint témát A képregény dramaturgiájának és kompozíciójának kialakítása hosszas munkát igényelt. Az egyes panelek/kockák méretét és tájolását akartuk használni a jelenetek és a történet megfelelő előadásához, így eltávolodtunk a hagyományos képregény kiosztás szabályaitól. A következő lépés a csempegyártás volt: minden egyes képkocka méretét 15%-kal kellett növelni (a porcelán szárítás és az égetés alatt bekövetkező zsugorodásának kompenzálására). Ezután Illés erőssége következett: a plasztikai és festői munka. A porcelán lapok egyedi kompozíciókként készültek, s a filmrendezésben a vágáshoz hasonlítható munka volt a kiégetett csempék végső komponálása, s felragasztása a vakolattal s az üvegmozaikkal együtt a hordozó felületekre.
Egy szakmai technikai megjegyzés: a nyár elején a KözTérben18 Közösségi Alkotótérben nemzetközi porcelán szimpóziumot tartottunk, melynek témája a mázalatti kobaltos festés volt. A szimpózium ideje alatt raktárnak és műteremnek használt A Garázs projekt-space-ben a szakvizsga után még ott volt Illés munkája. Az Egyesült Királyságból, Japánból és Magyarországból érkezett kerámiaművészek döbbenten látták az alkotást, és alig hitték, hogy egy végzős OKJ diáktól származik.
A Passió fantasztikus narratívával mutatja be Jézus életének brutális befejezését. A mesteri kompozíciónak köszönhetően képregény és story-board sajátos hibridje meséli el a történetet. Tehát a nézőnek egyszerre olvasnia és néznie kell a művet. Remélem, Önöknek is olyan élményt okoz a mű megtekintése, mint ahogy én érzek evvel kapcsolatban.

Neil Wolstenholme megnyitó szövege Dacsev Illés kiállításához

Köz Tér 18